Dances with wolves (1990)

.

Kevin Costner

Kevin Costner, die voor die tijd louter bekendheid had verworven als acteur, had voor deze productie de drievoudige taak op zich genomen van regisseur, producent, en hoofdrolspeler. En dat voor een epische western van drie uur, in een periode dat dit genre praktisch doodgebloed was. Dat getuigt van een flinke dosis moed.

Een grote passie voor het project is dan van groot belang. Als acteur wilde hij altijd al in een western spelen, en hij wist dit te verwezenlijken in de film Silverado. Met Dances with Wolves kon hij zijn droom op een ultieme manier doen uitkomen door zijn eigen westernfilm te maken. Een westernfilm, die met een frisse blik naar de bestaande conventies van het genre keek.

Tot die tijd werd de Indiaan in Westerns over het algemeen beschouwd als iemand die slecht en barbaars was en verdreven of overwonnen moest worden door de Blanke Man, die op zijn beurt niets te verwijten viel en compleet in zijn recht stond wat betreft zijn gedachtes en acties met betrekking tot de indianen. ‘Dances with Wolves’ breekt (gedeeltelijk) met deze tradities. De meningen zijn erover verdeeld hoe ver die breuk gaat.

De film is een prachtige verkenning van communicatie tussen verschillende culturen en een argument voor het overkomen van vooroordelen en het verder kijken dan de uiterlijke verschijning van de mens: een pleidooi om te zoeken naar datgene wat ons verbindt in plaats van wat ons scheidt. Dat hiervoor respect en belangstelling voor de andere cultuur, in dit geval de Sioux-indiaan, nodig is, vloeit hieruit voort.

Het verhaal is simpel en ietwat (over)romantisch, maar wordt op een erg mooie manier verteld. De beelden van uitgestrekte landschappen zijn prachtig, net als de muziek van John Barry. Regisseur Costner vertelt het verhaal op een rustige, soms haast poëtische manier. Hij laat je om de personages geven, en zorgt ervoor dat je je drie uur lang in een andere wereld waant. Een alleszins indrukwekkend regiedebuut.

Acteurs: Kevin Costner, Mary McDonnell, Graham Greene, Rodney A. Grant, Floyd ‘Red Crow’ Westerman, Tantoo Cardinal, Robert Pastorelli, Charles Rocket, Maury Chaykin, Jimmy Herman, Michael Spears, Tony Pearce.

Imdb 8,0 – 3h – Met Pauze

Klik hier voor de trailer

De film heeft Nederlandse ondertiteling, de trailer niet.

Tekst o.a. Cinemagazine

May December (2023)

.

Todd Haynes

Ooit was Gracie in het nieuws vanwege een schandaal. Nu wordt er een bioscoopfilm gemaakt over haar en actrice Elizabeth zal haar vertolken. Om een goed inzicht te krijgen gaat Elizabeth op bezoek bij Gracie en haar gezin om haar te observeren en een completer beeld te krijgen van wat er nog meer rondom de zaak speelt. Gracie wil graag de touwtjes in handen hebben, maar met haar controle geeft ze meer bloot over zichzelf dan ze denkt.

Oscarwinnaressen Natalie Portman en Julianne Moore spelen de hoofdrollen in May December. De dramafilm werd internationaal al goed ontvangen en ook in Nederland zijn de recensies lovend.

“Actrice Elizabeth, gespeeld door Natalie Portman, gaat tijdens de voorbereiding op de belangrijkste rol van haar leven secuur te werk. Ze wil graag serieus worden genomen, serieuzer dan nu, en besluit zo weinig mogelijk aan het toeval over te laten. Dus doorspit ze niet alleen alle tabloidartikelen over Gracie (Julianne Moore), de vrouw die ze straks zal spelen, maar spreekt ze ook allerlei mensen uit haar omgeving en brengt ze uitgebreid tijd met haar en haar familie door. Een zware klus, want Gracie staat erop elke dag met een schone lei te beginnen.”

“In een toch al imposant oeuvre bereikt Haynes een nieuw hoogtepunt. May December is een intelligent, gelaagd drama waarin twee meestermanipulators zich verliezen in hun eigen beeldvorming. De werkelijkheid wordt daarbij opgezocht, gekneed of ontvlucht, maar nooit in de ogen gekeken.”

Imdb 6,8 – 1h47min

Klik hier voor de trailer

Tekst o.a. Volkskrant

Taviani | La notte di San Lorenzo (1982)

.

19.00 uur

La notte di San Lorenzo (1982)

Paolo en Vittorio Taviani

La notte di San Lorenzo is vernoemd naar ‘de nacht van de vallende sterren’, volgens de Italiaanse folklore de nacht waarin dromen werkelijkheid worden. In 1944 ontvlucht een groep Italianen hun Toscaanse dorp San Martino, de geboorteplaats van de gebroeders Taviani, na geruchten dat de nazi’s van plan zijn de huizen op te blazen. De Amerikanen zouden ondertussen op het punt staan de bewoners te bevrijden.

La notte di San Lorenzo is gebaseerd op echte gebeurtenissen, inclusief die uit het leven van de filmmakers. Het verhaal – hoe te leven in oorlogstijd – wordt verteld door Concetta, die ook in werkelijkheid als zesjarige moest vluchten. Ze herinnert zich veel dood en lijden, maar die spookbeelden veranderen ook net zo makkelijk in surrealistische dromen, vol jeugdliefdes en helden geschilderd als Griekse krijgers. (EYE)

Klik hier voor de trailer

De film is nederlands ondertiteld, de trailer niet.

Imdb 7,3 – 1h43min

Tekst Eye

Paolo en Vittorio Taviani

Hun films behoren tot de mooiste en beste van de naoorlogse Italiaanse cinema. De Italiaanse regisseur Paolo Taviani, die dit jaar op 92-jarige leeftijd overleed, deed decennialang alles samen met zijn in 2018 overleden oudere broer Vittorio; van regie tot scenario.

Het gevarieerde oeuvre van de gebroeders Taviani was sociaal bewogen, esthetisch boeiend en (soms) narratief vernieuwend. Filmmaker Martin Scorsese is een bewonderaar van de „prachtige films” van de broers: „Elke keer als ik een van hun films zie, heeft het een diepe emotionele impact. Hun werk is anders dan al het andere dat ik heb gezien. Het is modern, iets nieuws.”

Gouden Palm

Voor hun aangrijpende film Padre padrone (1977, naar het autobiografische boek van Gavino Ledda), over een Sardijnse herdersjongen die in opstand komt tegen zijn onderdrukkende vader, kregen ze in Cannes een Gouden Palm. Voor hun even gruwelijke als wonderschone oorlogsfilm La notte die San Lorenzo ontving het duo de juryprijs op het filmfestival van Cannes. Terwijl een groep arme boeren in het laatste oorlogsjaar vlucht voor de nazi’s verlichten niet de sterren maar exploderende mortiergranaten de Toscaanse nacht. Het beeld van een door speren doorboord bovenlichaam behoort tot een van de meest memorabele shots uit hun werk.

Net als Vittorio werd Paolo geboren in San Miniato in de provincie Pisa. Het Toscaanse landschap waarin ze opgroeiden, speelt een belangrijke rol in vrijwel al hun films. Beide broers waren communist en begonnen hun loopbaan als journalist. In 1960 gingen ze documentaires maken – hun eerste samen met Joris Ivens – waarna vanaf 1962 speelfilms volgden.

Het fundament van hun werk werd gevormd door de neorealistische films, die ze diep bewonderden om hun naturalisme en menselijkheid, met name de films van Rossellini, De Sica en (vroege) Visconti. Die vormden volgens hen de wortels onder de naoorlogse Italiaanse cinema, de gebroeders Taviani beschouwden zichzelf als takken van die boom.

Indirect gaan veel films van de gebroeders Taviani over de kracht en magie van verhalen vertellen.

Tekst NRC

Film & Food | Taviani | diner + La notte di San Lorenzo (1982)

.

17.00 uur – 19.00 uur

Italiaanse maaltijd inclusief consumpties.

19.00 uur

La notte di San Lorenzo (1982)

Paolo en Vittorio Taviani

La notte di San Lorenzo is vernoemd naar ‘de nacht van de vallende sterren’, volgens de Italiaanse folklore de nacht waarin dromen werkelijkheid worden. In 1944 ontvlucht een groep Italianen hun Toscaanse dorp San Martino, de geboorteplaats van de gebroeders Taviani, na geruchten dat de nazi’s van plan zijn de huizen op te blazen. De Amerikanen zouden ondertussen op het punt staan de bewoners te bevrijden.

La notte di San Lorenzo is gebaseerd op echte gebeurtenissen, inclusief die uit het leven van de filmmakers. Het verhaal – hoe te leven in oorlogstijd – wordt verteld door Concetta, die ook in werkelijkheid als zesjarige moest vluchten. Ze herinnert zich veel dood en lijden, maar die spookbeelden veranderen ook net zo makkelijk in surrealistische dromen, vol jeugdliefdes en helden geschilderd als Griekse krijgers. (EYE)

Klik hier voor de trailer

De film is nederlands ondertiteld, de trailer niet.

Imdb 7,3 – 1h43min

Paolo en Vittorio Taviani

Hun films behoren tot de mooiste en beste van de naoorlogse Italiaanse cinema. De Italiaanse regisseur Paolo Taviani, die dit jaar op 92-jarige leeftijd overleed, deed decennialang alles samen met zijn in 2018 overleden oudere broer Vittorio; van regie tot scenario.

Het gevarieerde oeuvre van de gebroeders Taviani was sociaal bewogen, esthetisch boeiend en (soms) narratief vernieuwend. Filmmaker Martin Scorsese is een bewonderaar van de „prachtige films” van de broers: „Elke keer als ik een van hun films zie, heeft het een diepe emotionele impact. Hun werk is anders dan al het andere dat ik heb gezien. Het is modern, iets nieuws.”

Gouden Palm

Voor hun aangrijpende film Padre padrone (1977, naar het autobiografische boek van Gavino Ledda), over een Sardijnse herdersjongen die in opstand komt tegen zijn onderdrukkende vader, kregen ze in Cannes een Gouden Palm. Voor hun even gruwelijke als wonderschone oorlogsfilm La notte die San Lorenzo ontving het duo de juryprijs op het filmfestival van Cannes. Terwijl een groep arme boeren in het laatste oorlogsjaar vlucht voor de nazi’s verlichten niet de sterren maar exploderende mortiergranaten de Toscaanse nacht. Het beeld van een door speren doorboord bovenlichaam behoort tot een van de meest memorabele shots uit hun werk.

Net als Vittorio werd Paolo geboren in San Miniato in de provincie Pisa. Het Toscaanse landschap waarin ze opgroeiden, speelt een belangrijke rol in vrijwel al hun films. Beide broers waren communist en begonnen hun loopbaan als journalist. In 1960 gingen ze documentaires maken – hun eerste samen met Joris Ivens – waarna vanaf 1962 speelfilms volgden.

Het fundament van hun werk werd gevormd door de neorealistische films, die ze diep bewonderden om hun naturalisme en menselijkheid, met name de films van Rossellini, De Sica en (vroege) Visconti. Die vormden volgens hen de wortels onder de naoorlogse Italiaanse cinema, de gebroeders Taviani beschouwden zichzelf als takken van die boom.

Indirect gaan veel films van de gebroeders Taviani over de kracht en magie van verhalen vertellen.

Tekst NRC

Taviani | Padre Padrone (1977)

.

15.00 uur

PADRE PADRONE (1977)

Paolo en Vittorio Taviani

Verfilming van de in 1974 verschenen autobiografie van Gavino Ledda, over een jongen die zijn jeugd geïsoleerd doorbrengt als schaapsherder maar uiteindelijk zijn tirannieke vader weet te ontvluchten om naar de universiteit te gaan. Het verhaal wordt aangrijpend in beeld gebracht door de gebroeders Taviani, die net als in La notte di San Lorenzo en Kaos jeugdherinneringen en de geschiedenis van Italië vervlechten. In Cannes bekroond met de Gouden Palm en de prijs van de internationale filmkritiek. (VPRO-gids)

Klik hier voor de trailer

IMDB 7.3 – 1h 53 min

Paolo en Vittorio Taviani

Hun films behoren tot de mooiste en beste van de naoorlogse Italiaanse cinema. De Italiaanse regisseur Paolo Taviani, die dit jaar op 92-jarige leeftijd overleed, deed decennialang alles samen met zijn in 2018 overleden oudere broer Vittorio; van regie tot scenario.

Het gevarieerde oeuvre van de gebroeders Taviani was sociaal bewogen, esthetisch boeiend en (soms) narratief vernieuwend. Filmmaker Martin Scorsese is een bewonderaar van de „prachtige films” van de broers: „Elke keer als ik een van hun films zie, heeft het een diepe emotionele impact. Hun werk is anders dan al het andere dat ik heb gezien. Het is modern, iets nieuws.”

Gouden Palm

Voor hun aangrijpende film Padre padrone (1977, naar het autobiografische boek van Gavino Ledda), over een Sardijnse herdersjongen die in opstand komt tegen zijn onderdrukkende vader, kregen ze in Cannes een Gouden Palm. Voor hun even gruwelijke als wonderschone oorlogsfilm La notte die San Lorenzo ontving het duo de juryprijs op het filmfestival van Cannes. Terwijl een groep arme boeren in het laatste oorlogsjaar vlucht voor de nazi’s verlichten niet de sterren maar exploderende mortiergranaten de Toscaanse nacht. Het beeld van een door speren doorboord bovenlichaam behoort tot een van de meest memorabele shots uit hun werk.

Net als Vittorio werd Paolo geboren in San Miniato in de provincie Pisa. Het Toscaanse landschap waarin ze opgroeiden, speelt een belangrijke rol in vrijwel al hun films. Beide broers waren communist en begonnen hun loopbaan als journalist. In 1960 gingen ze documentaires maken – hun eerste samen met Joris Ivens – waarna vanaf 1962 speelfilms volgden.

Het fundament van hun werk werd gevormd door de neorealistische films, die ze diep bewonderden om hun naturalisme en menselijkheid, met name de films van Rossellini, De Sica en (vroege) Visconti. Die vormden volgens hen de wortels onder de naoorlogse Italiaanse cinema, de gebroeders Taviani beschouwden zichzelf als takken van die boom.

Indirect gaan veel films van de gebroeders Taviani over de kracht en magie van verhalen vertellen.

Tekst NRC

Film & Food | Taviani | Padre Padrone + diner

.

15.00 uur

PADRE PADRONE (1977)

Paolo en Vittorio Taviani

Verfilming van de in 1974 verschenen autobiografie van Gavino Ledda, over een jongen die zijn jeugd geïsoleerd doorbrengt als schaapsherder maar uiteindelijk zijn tirannieke vader weet te ontvluchten om naar de universiteit te gaan. Het verhaal wordt aangrijpend in beeld gebracht door de gebroeders Taviani, die net als in La notte di San Lorenzo en Kaos jeugdherinneringen en de geschiedenis van Italië vervlechten. In Cannes bekroond met de Gouden Palm en de prijs van de internationale filmkritiek. (VPRO-gids)

Klik hier voor de trailer

IMDB 7.3 – 1h 53 min

Tussen de twee films een Italiaanse maaltijd met passie beriedt door Lekker uit Driebergen.

17.00 uur – 19.00 uur

Italiaanse maaltijd inclusief consumpties.

Paolo en Vittorio Taviani

Hun films behoren tot de mooiste en beste van de naoorlogse Italiaanse cinema. De Italiaanse regisseur Paolo Taviani, die dit jaar op 92-jarige leeftijd overleed, deed decennialang alles samen met zijn in 2018 overleden oudere broer Vittorio; van regie tot scenario.

Het gevarieerde oeuvre van de gebroeders Taviani was sociaal bewogen, esthetisch boeiend en (soms) narratief vernieuwend. Filmmaker Martin Scorsese is een bewonderaar van de „prachtige films” van de broers: „Elke keer als ik een van hun films zie, heeft het een diepe emotionele impact. Hun werk is anders dan al het andere dat ik heb gezien. Het is modern, iets nieuws.”

Gouden Palm

Voor hun aangrijpende film Padre padrone (1977, naar het autobiografische boek van Gavino Ledda), over een Sardijnse herdersjongen die in opstand komt tegen zijn onderdrukkende vader, kregen ze in Cannes een Gouden Palm. Voor hun even gruwelijke als wonderschone oorlogsfilm La notte die San Lorenzo ontving het duo de juryprijs op het filmfestival van Cannes. Terwijl een groep arme boeren in het laatste oorlogsjaar vlucht voor de nazi’s verlichten niet de sterren maar exploderende mortiergranaten de Toscaanse nacht. Het beeld van een door speren doorboord bovenlichaam behoort tot een van de meest memorabele shots uit hun werk.

Net als Vittorio werd Paolo geboren in San Miniato in de provincie Pisa. Het Toscaanse landschap waarin ze opgroeiden, speelt een belangrijke rol in vrijwel al hun films. Beide broers waren communist en begonnen hun loopbaan als journalist. In 1960 gingen ze documentaires maken – hun eerste samen met Joris Ivens – waarna vanaf 1962 speelfilms volgden.

Het fundament van hun werk werd gevormd door de neorealistische films, die ze diep bewonderden om hun naturalisme en menselijkheid, met name de films van Rossellini, De Sica en (vroege) Visconti. Die vormden volgens hen de wortels onder de naoorlogse Italiaanse cinema, de gebroeders Taviani beschouwden zichzelf als takken van die boom.

Indirect gaan veel films van de gebroeders Taviani over de kracht en magie van verhalen vertellen.

Tekst NRC

Film & Food | Taviani | Padre Padrone + La notte di San Lorenzo + diner

.

15.00 uur

PADRE PADRONE (1977)

Paolo en Vittorio Taviani

Verfilming van de in 1974 verschenen autobiografie van Gavino Ledda, over een jongen die zijn jeugd geïsoleerd doorbrengt als schaapsherder maar uiteindelijk zijn tirannieke vader weet te ontvluchten om naar de universiteit te gaan. Het verhaal wordt aangrijpend in beeld gebracht door de gebroeders Taviani, die net als in La notte di San Lorenzo en Kaos jeugdherinneringen en de geschiedenis van Italië vervlechten. In Cannes bekroond met de Gouden Palm en de prijs van de internationale filmkritiek. (VPRO-gids)

Klik hier voor de trailer

IMDB 7.3 – 1h 53 min

Tussen de twee films een Italiaanse maaltijd met passie beriedt door Lekker uit Driebergen.

19.00 uur

La notte di San Lorenzo (1982)

Paolo en Vittorio Taviani

La notte di San Lorenzo is vernoemd naar ‘de nacht van de vallende sterren’, volgens de Italiaanse folklore de nacht waarin dromen werkelijkheid worden. In 1944 ontvlucht een groep Italianen hun Toscaanse dorp San Martino, de geboorteplaats van de gebroeders Taviani, na geruchten dat de nazi’s van plan zijn de huizen op te blazen. De Amerikanen zouden ondertussen op het punt staan de bewoners te bevrijden.

La notte di San Lorenzo is gebaseerd op echte gebeurtenissen, inclusief die uit het leven van de filmmakers. Het verhaal – hoe te leven in oorlogstijd – wordt verteld door Concetta, die ook in werkelijkheid als zesjarige moest vluchten. Ze herinnert zich veel dood en lijden, maar die spookbeelden veranderen ook net zo makkelijk in surrealistische dromen, vol jeugdliefdes en helden geschilderd als Griekse krijgers. (EYE)

Klik hier voor de trailer

De film is nederlands ondertiteld, de trailer niet.

Imdb 7,3 – 1h43min

Tekst Eye

Paolo en Vittorio Taviani

Hun films behoren tot de mooiste en beste van de naoorlogse Italiaanse cinema. De Italiaanse regisseur Paolo Taviani, die dit jaar op 92-jarige leeftijd overleed, deed decennialang alles samen met zijn in 2018 overleden oudere broer Vittorio; van regie tot scenario.

Het gevarieerde oeuvre van de gebroeders Taviani was sociaal bewogen, esthetisch boeiend en (soms) narratief vernieuwend. Filmmaker Martin Scorsese is een bewonderaar van de „prachtige films” van de broers: „Elke keer als ik een van hun films zie, heeft het een diepe emotionele impact. Hun werk is anders dan al het andere dat ik heb gezien. Het is modern, iets nieuws.”

Gouden Palm

Voor hun aangrijpende film Padre padrone (1977, naar het autobiografische boek van Gavino Ledda), over een Sardijnse herdersjongen die in opstand komt tegen zijn onderdrukkende vader, kregen ze in Cannes een Gouden Palm. Voor hun even gruwelijke als wonderschone oorlogsfilm La notte die San Lorenzo ontving het duo de juryprijs op het filmfestival van Cannes. Terwijl een groep arme boeren in het laatste oorlogsjaar vlucht voor de nazi’s verlichten niet de sterren maar exploderende mortiergranaten de Toscaanse nacht. Het beeld van een door speren doorboord bovenlichaam behoort tot een van de meest memorabele shots uit hun werk.

Net als Vittorio werd Paolo geboren in San Miniato in de provincie Pisa. Het Toscaanse landschap waarin ze opgroeiden, speelt een belangrijke rol in vrijwel al hun films. Beide broers waren communist en begonnen hun loopbaan als journalist. In 1960 gingen ze documentaires maken – hun eerste samen met Joris Ivens – waarna vanaf 1962 speelfilms volgden.

Het fundament van hun werk werd gevormd door de neorealistische films, die ze diep bewonderden om hun naturalisme en menselijkheid, met name de films van Rossellini, De Sica en (vroege) Visconti. Die vormden volgens hen de wortels onder de naoorlogse Italiaanse cinema, de gebroeders Taviani beschouwden zichzelf als takken van die boom.

Indirect gaan veel films van de gebroeders Taviani over de kracht en magie van verhalen vertellen.

Tekst NRC

Oppenheimer (2023)

.

Christopher Nolan

Zal iemand ooit vertellen hoe het echt is gegaan”, verzucht J. Robert Oppenheimer, de ‘vader van de atoombom’, tegen zijn vrouw. Het is inmiddels zo’n tien jaar nadat hij de ontwikkeling van de atoombom – het Manhattan Project – tot een succesvol einde heeft gebracht. Waarna de regering Truman besloot twee atoombommen op Japanse steden te laten vallen.

In zijn meest briljante film tot nu toe toont regisseur Nolan ons drie verhaallijnen die samen een veelzijdige historische vertelling vormen over wetenschappelijke nieuwsgierigheid, morele verantwoordelijkheid en politiek machtsvertoon.

In de eerste verhaallijn zien we hoe de jonge Oppenheimer geïnspireerd raakt door vakgenoten zoals Albert Einstein en Niel Bohr. Hij ontwikkelt zich in de kwantummechanica, destijds nog een onontgonnen tak van de natuurkunde en krijgt uiteindelijk de leiding over het Manhattan-project.

Parallel hieraan zien we het vragenvuur dat een oudere Oppenheimer op zich afgevuurd krijgt omdat de FBI is getipt. De natuurkundige wordt beticht van communistische sentimenten en vormt een gevaar voor de nationale veiligheid vanwege zijn extreme standpunten.

Een derde verhaallijn, geschoten in zwart-wit, draait om Lewis Strauss, een voormalig militair en directeur van de gerenommeerde Princeton-universiteit, die na de oorlog Oppenheimer inlijft. Voor een senaatscommissie moet Strauss zijn geschiktheid bewijzen als minister van Economische Zaken van het kabinet van president Eisenhower.

Langzaam maar zeker wordt duidelijk dat de ontwikkeling van de atoombom evenzeer een politiek als een wetenschappelijk project was. Oppenheimer was speelbal in een politiek spel geworden.

Drie uur is een lange zit, maar dankzij de fantastische dialogen en het prachtige camerawerk van Hoyte van Hoytema is Oppenheimer een adembenemende film waarbij je geen minuut verveelt.

Imdb 8,3 – 3h – Met Pauze

Klik hier voor de trailer

Tekst diverse bronnen

Mr Holmes (2015)

.

Bill Condon

Engeland in 1947, de beroemde detective Sherlock Holmes is inmiddels 93 jaar oud en woont in een landhuis in Sussex. Wanneer hij in de bioscoop een film ziet over zichzelf, merkt hij dat de meeste heroïsche verhalen verzonnen zijn. Hij droeg nooit de typische hoed en geeft de voorkeur aan sigaren boven een pijp. Sinds hij op pensioen gegaan is, leeft hij teruggetrokken en houdt hij zich bezig met zijn bijen. De enige mensen die hij rond zich duldt zijn de huishoudster Mrs. Munro en haar zoontje Roger, die hij inwijdt in de geheimen van de imkerij. Soms dwalen zijn gedachten af naar oude zaken en hij onderneemt nog één laatste grote reis en besluit om een grote barmhartige leugen te vertellen.

Zijn ooit zo indrukwekkende brein is verworden tot een gatenkaas van halve herinneringen (dus moet hij vertrouwen op de zoon Roger van zijn huishoudster), en al zijn geliefden zijn inmiddels overleden. Maar één zaak heeft hem nooit losgelaten: de

zenuwinzinking van een jonge vrouw vlak na de Eerste Wereldoorlog. Samen met een jonge assistent gaat hij een laatste keer op onderzoek uit.

Een detective zonder achtervolgingen of schokkende openbaringen, maar vol prachtige bespiegelingen op het leven. De 76-jarige McKellen is weergaloos als het titelpersonage.

Imdb 6,8 – 1h44min

Klik hier voor de trailer

On the Waterfront (1954)

.

Elia Kazan

Toen regisseur Elia Kazan in de jaren vijftig voor de senaatcommissie van Joseph McCarthy verscheen, noemde hij namen van mensen die wel eens communistische sympathieën zouden kunnen hebben. Veel van zijn collega’s keken hem vervolgens met de nek aan. De film ‘On the Waterfront’, over een heldhaftige verklikker, wordt algemeen beschouwd als Kazans antwoord naar zijn criticasters.

De vroegere prijsvechter Terry Malloy (Marlon Brando) knapt onder druk van zijn oudere en invloedrijke broer het vuile werk op van een corrupte ‘vakbondsman’. Als er doden vallen begint hij te twijfelen aan de werkwijze van de vakbond aan het ruige Waterfront van New York. De broer van Edie Doyle (Eve Marie Saint), het meisje waarop hij verliefd raakt, is een van de slachtoffers. Als de lokale pastoor duidelijk de kant kiest van de mensen die in opstand komen tegen de corruptie, knaagt het geweten nog meer en wil hij schoon schip maken.

‘On the Waterfront’ werd een mijlpaal in de filmgeschiedenis, mede dankzij de memorabele performance van Marlon Brando, die voor deze film met een geheel nieuw soort acteren op de proppen kwam; method acting. Tijdens de opnamen van de scène waarin Terry met Edie door het park loopt, laat actrice Eva Marie Saint per ongeluk haar handschoen vallen. Brando pakt hem op, speelt er even mee en trekt hem zelfs aan. Pas aan het eind van de scène geeft hij de handschoen terug. Op zich al een mooie handeling, maar als je bedenkt dat Brando het allemaal geïmproviseerd heeft is het des te opmerkelijker. Het tekent de briljante acteur.

Zowel Brando als Eve Marie Saint (die haar eerste filmrol speelde!) werden bekroond met een Oscar. In totaal sleepte de film maar liefst acht Oscars in de wacht.

Er is een trailer, maar die is weinigzeggend, wel typisch jaren vijftig:

Klik hier voor de trailer

Imdb 8,1 – 1h48min