La Haine (1995)

Details
Date:

maart 5

Time:

20:00 - 22:00

Click to Register: https://www.eventbrite.nl/e/tickets-la-haine-1995-785063936367
Organizer

Filmhuis Parklaan

Website: https://www.eventbrite.nl/o/filmhuis-parklaan-30265656890
Venue

Filmhuis Parklaan

Parklaan 7, 3972 JX Driebergen-Rijsenburg

Driebergen-Rijsenburg, UT, NL, 3972 JX

.

Mathieu Kassovitz

In La haine zijn die drie jongens Vinz (een witte joodse jongen), Saïd (met Arabische achtergrond) en Hubert (met Noord-Afrikaanse wortels). Zo wonen in een Parijse banlieue waar de avond ervoor rellen zijn geweest, waarbij hun vriend Abdel in coma is geraakt en een politieagent zijn pistool is kwijtgeraakt. Regisseur-scenarist Mathieu Kassovitz volgt het werkloze drietal gedurende een dag. Vinz is opgefokt over de ruwe arrestatie van Abdel en blijkt het politiepistool in zijn bezit te hebben. Hij zweert dat als Abdel iets overkomt hij een agent zal neerschieten. Hubert probeert hem dat idee uit zijn hoofd te praten en Saïd is vooral boos dat Vinz zijn haar niet goed schoor, zodat Saïds kans om die avond een meisje te versieren grondig verpest is.

Ze worden achtervolgd door de politie en na een schermutseling reizen ze naar Parijs. In die Parijse episode zit een nog steeds schokkende sleutelscène: twee politieagenten arresteren Saïd en Hubert, Vinz weet te ontkomen. Op het politiebureau worden ze onderworpen aan een sadistische ondervraging die ver over de rand van het toelaatbare gaat. Daarbij wijzen de agenten een ook aanwezige stagiair erop wanneer je precies moet stoppen om bijvoorbeeld dood door een nekklem te voorkomen.

Aanleiding voor Kassovitz (toen 28) om aan zijn scenario te beginnen was dan ook een incident waarbij een zwarte arrestant ‘per ongeluk’ stierf in een politiecel, het zoveelste geval van wat de Fransen een bavure noemen: een politieongelukje. Sinds 1981 zijn er meer dan driehonderd bavures gerapporteerd. De gewelddadige methodes van de Franse politie zijn nog steeds omstreden, getuige ook de protesten over de rubberen kogels die werden gebruikt tegen de gele hesjes.

Kassovitz gebruikt als terugkerende metafoor de grap over de man die van een flat springt en bij elke verdieping zegt „tot zover gaat het goed”. Zesentwintig jaar na de première van La haine op het filmfestival van Cannes blijft de film onverminderd actueel. Niet alleen wat betreft de aanhoudende crisis in de banlieues maar ook als universeler verhaal. Menig Black Lives Matter-aanhanger zal de boodschap over aanhoudend politiegeweld onderschrijven. En dat is treurig.

K lik hier voor de trailer

IMDb 8.1 – 1h38 min.

Tekst NRC